Janice Best - Professor Emerita

Janice Best with cat

Janice Best was a member of Acadia’s French department and of the Department of Languages and Literatures from 1984 to 2013.  Janice recently retired from her position as Professor of French and now holds the position of Professor emerita at Acadia University and Adjunct (Faculty of Graduate Studies) at Dalhousie University.

Degrees:

Doctorat de troisième cycle, Université de Strasbourg II

Maîtrise de lettres modernes, Université de Strasbourg II

B.A. (Honours B.A), University of Western Ontario

 

Office:  BAC 337

Phone: (902) 585-1535


E-mail: Janice.best@acadiau.ca

Websites:

http://censored.acadiau.ca

https://ca.linkedin.com/in/janice-best-2b304056

http://janice-best.pixels.com

Publications :

Books

Power and Propaganda in French Second Empire Theatre: Playing Napoleon. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing, 2023. 338 pages.

Les monuments de Paris sous la Troisième République : Contestation et commémoration du passé.  Paris: L’Harmattan.  Collection, ‘Histoire de Paris’.  2010. 282 pages.

La subversion silencieuse: censure, autocensure et lutte pour la liberté d'expression.  Montréal and Paris: Les Éditions Balzac-Le Griot, 2001.  L’Univers des discours.  293 pages.

Adaptation et expérimentation: essai sur la méthode expérimentale d’Émile Zola.  Paris:  José Corti, 1986. 244 pages.

Chapters in Books

“Le magnétisme au théâtre”, in Le réel invisible. Le magnétisme dans la littérature (1780-1914), “Écritures XIX”, sous la direction d’Émilie Pezard et Victoire Feuillebois. Paris : Classiques Garnier, 2022. 229-243.

With P. O’Neill, “More Speech or Less? Censoring Social Science”, The Rind Controversy: Interdisciplinary Perspectives on Male Intergenerational Intimacy. Thomas K. Hubbard and Beert Verstraete (Eds.). Walnut Creek, CA: Left Coast Press, 2013. 91 – 106.

“Eugène Labiche”, Dictionary of Literary Biography, Vol. French Dramatists, 1789 - 1914.  Ed. Barbara T. Cooper.  A Bruccoli, Clark, Layman Book.  Detroit: Gale Research, 1998. 206 - 220.

“Le chronotope bakhtinien et la sémiotique narrative”, Mimésis et sémiosis.  Forme et sens dans le roman.  En hommage à Henri Mitterand.  éd. Hamon, Philippe and Jean-Pierre Leduc-Adine. Paris: Librairie Fernand Nathan, 1992.  355 - 362.

Critical editions

Eugène Labiche, La Fille bien gardée; presentation, annotation and critical edition to appear in Théâtre d’Eugène Labiche, Dominique Laporte (dir.), Paris: Classiques-Garnier, t. 1, 2022. 81-365.

Eugène Labiche, Un chapeau de paille d’Italie ; presentation, annotation and critical edition to appear in Théâtre d’Eugène Labiche, Dominique Laporte (dir.), Paris: Classiques-Garnier, t. 1, 2022. 607-733.

Eugène Labiche, La Perle de la Canebière, presentation, annotation and critical edition to appear in Théâtre d’Eugène Labiche, Dominique Laporte (dir.), Paris: Classiques-Garnier, t. 2, 2024. (In Press).

Scholarly edition

With Nicole Corbett. Adrien Decourcelle et Jules Barbier, Jenny l’ouvrière, drame en cinq actes, presentation, annotation and scholarly edition, Gatineau: Les Public’ de l’APFUCC, 2016. 151 pages.

Articles in refereed journals, refereed conference proceedings (since 2000)

“Contestation sociale et spatiale dans Jenny l’ouvrière et Claudie”, Théâtre humanitaire et drame social / Humanitarian and social drama. Nineteenth-Century French Studies. Special dossier edited by Olivier Bara. Vol. 51. Nos 3-4 Spring/Summer 2023. 231-246.

“Jouer Napoléon à l’aube et au cours du Second Empire: Un nouveau mythe du petit caporal”, French Studies. 74.3 (2020), 383–402.

“Power and propaganda: theatrical representations of Napoleon Bonaparte during the Second Empire”, Dix-Neuf. Vol. 22. Nos 1-2, 2018. 58-72.

With Johanna Danciu, “Le vaudeville à travers les âges”, Introduction au dossier thématique, Voix plurielles 14.2 (2017), 2-3.

“Le vaudeville sous la Deuxième République: une arène ouverte aux passions politiques?”, Voix plurielles 14.2 (2017), 35-49.

“Le hors-scène et la subversion des valeurs dans trois pièces de Labiche”, Actes du Colloque du bicentenaire d’Eugène Labiche, “Les mondes de Labiche”. Paris: Les Presses de la Sorbonne-Nouvelle.

“Le ‘Privilège de la parodie’: la censure politique dans quatre vaudevilles de Bayard, Kock, Labiche, et Royer”, Nineteenth-Century French Studies. Volume 44. Nos 3 & 4 Spring/Summer 2016. 250 – 265.

La Défense héroïque de la Ville de Paris : sièges, sorties, et envolées dans les airs”, Aller(s)-Retour(s).  Watts, Andrew, and Loïc Guyon (Eds.) Cambridge Scholars Publishers.  2013. 46 – 61.

“L’enseignement par les places publiques : le réaménagement de Paris sous la Troisième République”, Bulletin de la Société de l'histoire de Paris et de l'Île de France.  N° 138-2011 (2012). 257-275.

"Dialogisme, espace public et interprétation de l’histoire." Eds. Mykola Polyuha, Clive Thomson, Anthony Wall. Dialogues with Bakhtinian Theory: Proceedings of the Thirtheenth International Mikhaïl Bakhtin Conference. London: Mestengo Press, 2012. 339-365.

“Les Hommes de bronze de la Troisième République: commémoration ou oubli de l’histoire ?”, Institutions et pouvoir.  Evans, David and Kate Griffiths (Eds.) Amsterdam / New York : Rodopi, 2011.  83 – 98.

“Une statue monumentale de la République”, Nineteenth-Century French Studies.  Volume 34.  Nos 3 & 4 Spring/Summer 2006.  81 - 101.

“Le dialogisme et le chronotope: l’exemple des Trois contes de Flaubert”.  Mikhaïl Bakhtine et la pensée dialogique.  Textes réunis et édités par Clive Thomson et André Collinot. London: Mestengo, 2005.  195 – 202.

“Il n’avait rien d’obscène ce derrière, et ne faisait pas rire, farouche”, Excavatio.  Vol. XIX, nos 1-2, 2004.  133 - 142.

“Le naturalisme est-il un nihilisme?” Les Cahiers naturalistes.  No 77, 2003.  49 - 57.

“Où est la bataille?” Zola : L’Homme récit. Actes du colloque de Toronto.  Les Cahiers naturalistes.  Numéro hors série.   2003. 151 - 161.

“Quel horizon l’on voit du haut de la barricade”, Nineteenth Century French Studies.  Volume 31, Nos 3 & 4 Spring/Summer 2003.  237 - 258.

“. . . une soirée sanglante de cette fin de siècle”, Excavatio.  Vol. XVI, nos 1-2, 2002.  58 - 66.